mandag den 15. oktober 2012

Ro i udkantsland

I weekenden spillede jeg med mit band Klondyke til et foredrag om udkantsdanmark. Her kom snakken ind på de glæder man oplever på landet: man møder stilheden, møder sig selv, mindsket stress/blodtryk, mindre ensomhed.

Foredraget handlede også om mulighederne på landet, for at ildsjæle virkelig kan gøre en forskel. I storbyen er meget kultur institutionaliseret, og der er en overflod af tilbud. På landet er der en anden opbakning, når lokale melder sig på banen med et initiativ.

Tur til himmelbjerget

Jeg elsker storbyen og har nok mere tendens til at ville romantisere det at vokse op i byen. Min egen barndom foregik med besøg i baglokalerne hos butiksejere og at finde smutveje mellem baggårdene i Århus C. Jeg oplever dog, at jeg har fået mere ro i sindet af at få byen på afstand. I dag nyder jeg, når jeg efter et spillejob inde i byen kan køre ud på landet til mit hjem.

Toustrup Mark er for mig en god blanding mellem land og by. Jeg kan lide roen, pladsen og naturen, men er samtidig vældigt glad for, at der er liv omkring mig.